• Home
  • Over iBiZZ
  • Portfolio
  • Diensten
  • Contact
  • Team iBiZZ
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Blog
  • Recruitment
  • Intranet
+31 (0) 76 - 504 704 7
  •  Instagram
  •  Facebook
05 okt

Column Riona: The ultimate goal

  •  LinkedIn
  •  Facebook
  •  Twitter

Onze projectmanager Riona streeft samen met haar klanten altijd naar meer. Dit ‘meer’ definiëren en structureren blijkt voor ondernemers vaak wel wat lastig te zijn. Hoe Riona hen daarin begeleidt en waar zij zelf de meeste kick uit haalt? Je leest het in haar column!

 

Het ultieme doel van veel ondernemers verschilt over het algemeen niet zoveel. Ik zie er wel een rode draad in als ik met mijn klanten spreek. De meesten willen een groei in de omzet, een beter bereik, een hoger conversiepercentage en natuurlijk meer winst. Altijd maar op zoek naar ‘meer’, want als ondernemer ben je ambitieus. Toch?
 

SMART-doelstellingen

Voor mij persoonlijk is dat niet heel anders. Thuis wil ik ook altijd ‘net dat beetje extra’. Eerst één kind, en dan toch nog graag een tweede. En als de markt goed is, ook nog graag een mooier huis! De grote hamvraag blijft altijd: hoe kun je dat als ondernemer nu meetbaar maken? Kunnen we dat 'beter' en 'meer' met elkaar nader specificeren? Kunnen we er SMART-doelstellingen van maken, waardoor we ze beter kunnen kwantificeren en kwalificeren? 

Helaas is dat voor veel ondernemers moeilijker dan het zou moeten zijn. Uiteindelijk draait het om het maken van een KPI-framework. Het daadwerkelijk invullen van de AIDA-modeltrechter en vanuit daar kunnen we dan ook écht op ‘beter’ gaan sturen.
 

KPI-framework

Een KPI-framework helpt ons meetbaar te maken wat succes is en dus wat ‘beter’ zou moeten zijn. Het is niet langer een gevoel dat het goed of slecht gaat: het biedt zekerheid, linksom of rechtsom. De markt verandert steeds, ongeacht in welke branche je werkzaam bent. Hoe beter je de markt, de marges in de markt én jezelf kent, hoe gemakkelijker het wordt om die veelgevraagde KPI’s om te zetten naar SMART-doelstellingen. En dan? Dan wordt het pas écht leuk, want dan mag ik, uiteraard samen met het iBiZZ-team, alle creativiteit in de strijd gooien om een jaarplan te maken wat gaat zorgen dat we samen die doelstellingen gaan halen met gerichte en slimme communicatieacties!
 

Jaarplan

Ieder goed jaarplan heeft zijn eigen uitdagingen. Want wat is ‘beter’ en hóe bereik je ‘beter’? Wat zijn de doelstellingen die we gesteld hebben en hoe giet ik die in een jaarplan dat werkt? Een jaarplan helpt ondernemers richting te geven. Het helpt bij het duiden van 'the ultimate goal'. We worden gedwongen na te denken over de doelgroep, de te gebruiken communicatiekanalen en vooral ook de combinatie daarvan. Een goed omnichannel jaarplan vergt tijd, aandacht en visie. Het is niet altijd even gemakkelijk om deze op te stellen, maar als je door die zure appel heen bijt, geeft het wel heel veel houvast en stabiliteit. Je werkt ergens naartoe, je kan je medewerkers helpen de 'big picture' te zien en je kan gedurende het jaar vele malen beter bijsturen. Zeker in combinatie met het KPI-framework.

Een jaarplan is geschikt voor iedere onderneming, ongeacht het beschikbare budget. Het biedt grote én kleine ondernemers de mogelijkheid om ‘beter’ te realiseren. Het draait allemaal om de samenstelling van online en offline middelen, het omnichannel-verhaal.
 

Omnichannel 

De kracht van een goed jaarplan zit in de combinatie van uitingen en middelen; de kracht van herhaling! Niet herhaling van zetten, maar herhaling van de boodschap per doelgroep. De middelen die je ieder jaar inzet, kunnen natuurlijk verschillen - daar blijf ik graag creatief in. Deze zijn namelijk erg gevoelig voor trends. Wat is hip? Welk platform trekt de aandacht van jouw doelgroep? Dát maakt dit spel zo ontzettend leuk! Het geeft mij en mijn collega’s energie en het is datgene waarmee we onszelf van onze meest creatieve kant kunnen laten zien. Het uitdenken van het ultieme jaarplan die een ondernemer dichterbij het ultieme doel van dát jaar brengt. Want dit spel stopt niet: dit spel start ieder jaar opnieuw voor zolang je ondernemer bent en wil werken aan je bedrijf. Dit helder krijgen, samenstellen, uitvoeren, evalueren én weer bijschaven zorgt voor succes.

En als het werkt, dan haal je er heel veel plezier uit.  Doe jij met me mee?
Neem contact met mij op voor meer informatie! 

Terug naar overzicht
Let's talk story
Nieuwsgierig?
  • Kom in contact
    info@ibizz.nl
    +31 (0) 76 - 504 704 7
    •  Instagram
    •  Facebook
    •  Youtube
    •  LinkedIn
  • Of kom langs
    Trivium 76 (8e etage)
    4873LP Etten-Leur
© 2023 iBiZZ - Alle rechten voorbehouden
  • Sitemap
  • Disclaimer