Voor het beste resultaat in zoekmachines gebruik je een combinatie van SEO en SEA. Hierbij maak je gebruik van relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Maar op welke zoekwoorden leg je de focus? Een goed zoekwoordenonderzoek is de basis. Marcel Dielissen, senior SEO consultant & online projectmanager bij iBiZZ, vertelt je meer over het belang van een zoekwoordenonderzoek.
Marcel: “Vaak wordt een goed zoekwoordenonderzoek als onderdeel van de SEO-aanpak overgeslagen. Het is te duur, er is te weinig over bekend of men bedenkt zelf enkele zoekwoorden. Ook denkt men dat het gebruik van zoekwoorden niet meer zo relevant is omdat Google steeds beter zaken met elkaar in verband kan brengen. Dat laatste is zeker het geval, maar toch vormt een goed zoekwoordenonderzoek nog steeds de basis voor SEO-optimalisatie.
Zonder zoekwoordenonderzoek is de kans groot dat je de verkeerde zoekwoorden selecteert om je op te richten. Onderzoek is daarom één van de allereerste stappen in het SEO-traject en als dit niet goed (of helemaal niet) wordt gedaan, bestaat er een grote kans op teleurstellende online resultaten. De grootste risico’s wanneer je geen zoekwoordonderzoek uitvoert:
Bij zoekwoorden met een laag zoekvolume krijg je te maken met weinig tot geen mensen die naar dat zoekwoord zoeken. Doordat er niemand naar die zoekwoorden zoekt, zal het aantal bezoekers uiteindelijk altijd tegenvallen. Je behaalt niet de resultaten die er wel zouden zijn wanneer je je richt op zoekwoorden waar men ook echt naar zoekt.
Een andere veelgemaakte fout is dat er enkel wordt gekeken naar zeer generieke zoekwoorden die iedereen kan bedenken. Dit zijn vaak de zoekwoorden waar wel veel zoekvolume op zit, maar waar je tegelijkertijd met een hoge mate van concurrentie krijgt te maken van domeinen die enorm sterk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een lokale online kledingwinkel die zich gaat richten op de zoekterm ‘damesbroeken’. Hierbij zal het, zeker bij een nieuwe site zonder domeinwaarde, lang duren voordat jouw website zal gaan scoren áls deze überhaupt ooit al gaat scoren omdat de concurrentie te sterk is. Zonde van de effort die je erin stopt!
Daarnaast richten mensen zich vaak op zoekwoorden die niet optimaal aansluiten bij jouw product of dienst en de intentie die mensen hebben. Een voorbeeld: mensen zoeken heel uitgebreide informatie over een product (zij zoeken bijvoorbeeld naar ‘Alles over zuurstofflessen’). Jij presenteert enkel een pagina om het product te kopen. Het gevolg zal zijn dat veel mensen de website snel verlaten. Dit verhoogt het bouncepercentage van de pagina en vermindert de time on site. Dit heeft een negatieve invloed op de SEO. Zoekwoordonderzoek is dus onmisbaar voor een goede SEO-strategie, omdat je hiermee het volume en de concurrentiegegevens inzichtelijk krijgt voor zoekwoorden waar je je nu én in de toekomst op gaat richten bij het optimaliseren van de website of webshop.
Na het zoekwoordenonderzoek begin je met het toewijzen van de belangrijkste zoekwoorden aan de meest relevante pagina van jouw website. Hierbij kijk je welke pagina’s jouw website al bevat en welke zoekwoorden daar het meest bij aansluiten. Het uitgangspunt hierbij is dat de trefwoorden en de intentie die hieruit blijkt, relevant zijn voor de inhoud van de pagina. Door correct gebruik van zoekwoorden kan Google opmaken waar de pagina over gaat. En met de inzet van off-page optimalisatie kun je het zoekwoord door middel van kwalitatieve linkbuilding verder boosten.
Het clusteren van zoekwoorden is binnen het zoekwoordonderzoek enorm belangrijk. Vaak is het zo dat er meerdere afgeleide zoektermen zijn die van toepassing zijn op één pagina. Door middel van juiste zoekwoordclustering kun je zorgen dat jouw pagina voor meerdere zoekwoorden wordt ingericht. Dit verbetert de kans op goede posities op al deze zoekwoorden. Een voorbeeld rondom de Engelse zoekterm ‘workout routines’:
In dit geval zou je een pagina rondom ‘workout routines’ op kunnen bouwen, waarbij de thema’s ‘vetverlies’, ‘krachttraining’ en ‘workouts met én zonder gebruik van gewichten’ worden behandeld.
Zoals je kunt lezen is zoekwoordonderzoek nog altijd zeer relevant binnen een geoptimaliseerde SEO-strategie en dient dit als basis voor goede posities in Google. Zonder zoekwoordonderzoek is de kans groot dat je je gaat richten op de verkeerde zoekwoorden of veel mogelijkheden laat liggen, wat resulteert in weinig tot geen verkeer naar jouw website of webshop. Heb je interesse om jouw SEO-strategie te laten ontwikkelen om meer resultaat te halen uit organisch verkeer? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een vrijblijvende online scan!”