
Toen - destijds nog - Nieuwe Nobelaer ons vroeg mee te pitchen voor hun nieuwe identiteit gingen wij wederom all in! Het cultuurcentrum De Nobelaer is sinds jaar en dag een begrip in Etten-Leur en omstreken. Hét kloppend cultureel hart waar mensen samenkomen om ervaringen te delen, te leren en te beleven. Met de naamswijziging en de bouw van een gloednieuw, duurzaam en multifunctioneel pand gaf De Nobelaer ons team de kans een nieuwe visuele identiteit te bouwen. Van merk- en introductieverhaal tot en met de eerste activatieconcepten.
Een cultuurcentrum van de stad (we mogen inmiddels toch wel stad zeggen met onze bijna 44.000 inwoners) moet ook gedragen worden door de stad. We zijn de archieven ingedoken van Gemeente Etten-Leur en hebben originele beelden gevonden van het kasteel van de adellijke familie De Nobelaer.
De toegangspoort en bogen van de toegangsbrug brachten ons het uitgangspunt waarop we konden bouwen: de 'N' van Nobelaer. Deze 'N' boden we de hoofdrol in een dynamische identiteit. Een hoofdrol die steeds opnieuw kan worden ingevuld, kan worden 'geladen' en kan wisselen van kleding, mood en thema.
Samenwerking stond voorop tijdens het gehele rebrandingtraject en nog steeds kijken we met elkaar mee. De naam was al gekozen, maar diende nog sterk onderbouwd te worden gecommuniceerd naar het publiek. Hier zijn we met onze tekstschrijvers mee aan de slag gegaan. Ook hebben we samen met de architect de gevelsignage ontworpen. iBiZZ bedacht dynamische gevelsignage; de 'N' gaat straks op het nieuwe pand meekleuren met diverse voorstellingen of kleurt bijvoorbeeld oranje op Koningsdag.
Ook in de activatieconcepten zoeken we de samenwerking
op. Zo wordt het publiek uitgenodigd eigen versies van
het logo te maken die geëtaleerd zullen worden op
bouwdoeken rondom de nieuwbouw. Daarnaast hebben
we voor de online activatie een brug geslagen naar externe
samenwerkingspartners van De Nobelaer en samen de
display bannering opgezet en de restyling van de website
gerealiseerd.
Doordat het beeldmerk multi-inzetbaar is, inspireert het niet alleen de designers die ermee werken, maar ook de opdrachtgever én de doelgroep. Voor De Nobelaer zijn dan ook allerlei templates ontwikkeld waarmee zij zelf aan de slag kunnen gaan. Het woordmerk kan zowel vertellen en presenteren als amuseren, precies wat het cultuurcentrum ook doet. Een logo wat gedeeld mag worden, zoals De Nobelaer zal doen met cultuur.