
Hoe zet je een gedurfd chocolademerk neer die
alles anders doet dan de grote merken.
“Choc your senses”: het is de pay-off dat ons creatief team uitdacht en die alles omvat. Na uitgebreide merksessies bepaalden we de merkidentiteit, merkpositionering en corporate story. Met net zo’n verrassende kijk als chocolatier Dries Michels heeft op chocolade, ging ons team aan de slag om een online experience te maken. Zo begint de smaakbeleving al bij het openen van www.friandries.nl!
iBiZZ helpt graag jonge professionals en ondernemers hun ambities waar te maken. Wij raakten in contact met de talentvolle Tilburger Dries en zijn compagnon Sep. Zoals zij ons keer op keer inspireerden met hun bijzondere creaties, inspireerden wij hen in het groeien met de online en offline presentatie. Dat begon met een logo restyling en het vormen van een corporate identity, en mondde uit tot een webshop realisatie met sterk UX design dat direct zorgde voor een ski high omzet.
Projectmanager Kim Baars bewaakte al die tijd het proces: “Creativiteit is niet perse het doel, maar zeker wel het middel om dit mooie jonge merk neer te zetten. We hebben vooral aandacht besteed aan hoe we het karakteristieke design-thinking van de oprichters van Friandries konden aansluiten op onze praktische en commerciële visie.”
Die bewaking van de hele sfeer was erg belangrijk. Een topchocolatier zoals Dries, die inmiddels tot de wereldwijde top van chocolatiers is uitgegroeid, moet dit aan alle kanten uit kunnen dragen in zijn communicatie. Het sterke oog voor detail, het continu willen verbeteren en het blijven verrassen met een unieke stijl en producten vormden de basis voor de gehele huisstijl.
Deze eigenheid zie je in allerlei vormen nu ook in de complete branding terug. Art Director Linda Rommens zegt hierover: “Zoals Friandries zich uitleeft met ingrediënten voor zijn chocolade, hebben wij dat gedaan met de ingrediënten voor de nieuwe visuele identiteit. Alle kleuren, vormen en patronen zijn afgeleid van het veelzijdige en uitgesproken assortiment van Friandries en worden in elke uiting ondertekend met een krachtig woordmerk of beeldmerk. Friandries gaf ons de ruimte om net even anders na te denken over hun nieuwe merkuitingen. Neem bijvoorbeeld de menukaart, hiervoor hebben we een poster ontwikkeld waarop een soort sterrenstelsel (of visuele smaakexplosie) van de seizoen-bonbons is gecreëerd. Het is een vrije, dynamische identiteit geworden die sterk is door zijn mogelijkheden en zowel uitgesproken als ondersteunend kan communiceren.”
Na de release van de nieuwe corporate identity en webshop is het tijd om dit verder goed online in de markt te zetten. Er zijn SEA en Social campagnes ontwikkeld, waarbij vanuit het contentteam ook sterk wordt gelet op de doorvertaling van de juiste tone of voice en stijlelementen. Social Media Specialist Stephanie Franken hierover:
“Naast een goede, SEO-technische basis was het ook belangrijk om overal de story van Friandries in door te vertalen. Friandries is zó onderscheidend in zijn vakgebied als bedrijf, dat moet in elke uiting, on- en offline, duidelijk naar voren komen.”
SEA-Specialist Rob van der Heijden richtte SEA campagnes in. waarbij naast de focus op merknaam ook ingespeeld wordt op de veelzijdigheid en lokale bekendheid van Friandries. Dit alles vanuit een wat meer commercieel oogpunt. Denk hierbij aan levering en ontwikkeling van producten voor de horeca en seizoensgebonden campagnes.
CHOCOLATE IS ART, THE FRAME IS OURS.