Je nieuwsbrief ziet er mooi uit. Maar toch wordt hij maar weinig geopend. En het doorklikpercentage is niet zo hoog als je zou willen. Zonde. Want met een paar slimme wijzigingen in het ontwerp van je nieuwsbrief kun je het succes vergroten! Met onze 10 tips scoort elke nieuwsbrief beter.
Meer dan de helft van de nieuwsbrieven wordt op de mobiel geopend. Ga dus bij het ontwerpen van je nieuwsbrief uit van de mobiele telefoon en zorg ervoor dat afbeeldingen er op mobiel goed uitzien, dat teksten goed doorlopen en dat de uitlijning goed is.
Veel mensen maken de fout om een e-mailnieuwsbrief te behandelen als een digitale brochure. Maar qua gebruiksvriendelijkheid, inhoud en indeling is een nieuwsbrief eerder een kleine website dan een online folder. Neem dat dus als uitgangspunt.
Wat spreekt jou meer aan? ‘Vakantiehuis aan het strand te huur’ of ‘Loop vanaf je terras zó de zee in’? Waarschijnlijk het laatste. Besteed dus aandacht aan pakkende titels.
Dat zorgt ervoor dat de nieuwsbrief optimaal zichtbaar en leesbaar blijft in e-mailprogramma’s, zodat de lezer niet opzij hoeft te scrollen. Een maximale breedte van 600 pixels is aan te raden.
Een onderstreepte hyperlink in de tekst nodigt minder uit tot doorklikken dan een handige button. Zorg dus voor een goed zichtbare call-to-action.
Korrelige foto’s of slechte uitsnedes doen de doorklikratio van je nieuwsbrief geen goed. Zet de kop van een artikel trouwens ook nooit in de foto: e-mailprogramma’s houden afbeeldingen vaak in eerste instantie tegen, zodat de ontvanger expliciet toestemming moet geven voor het tonen daarvan. Als de belangrijkste informatie dan in een afbeelding staat, mist de lezer dat.
Het is verleidelijk om je eigen huisstijlkleuren te gebruiken, maar houd ook rekening met de emotionele kracht van kleuren. Afhankelijk van wat je wilt uitstralen of bereiken met je nieuwsbrief kun je overwegen om bepaalde kleuren meer of minder terug te laten komen in het ontwerp. Blauw wordt bijvoorbeeld gezien als betrouwbaar, terwijl zwart wordt geassocieerd met luxe.
De footer is een belangrijk element van je nieuwsbrief: hier verwachten je lezers contactinformatie te vinden, maar ook bijvoorbeeld de uitschrijfmogelijkheid. Het is slim om ook een button toe te voegen waarmee de ontvanger wijzigingen kan doorvoeren, zoals een nieuw e-mailadres.
Toen kranten nog dubbelgevouwen in de schappen lagen, stond het belangrijkste nieuws op het gedeelte dat meteen in het oog sprong, oftewel boven de vouw. Pas dit principe ook toe op je nieuwsbrief. Wanneer de ontvanger meteen bovenaan interessante informatie ziet, is hij eerder geneigd om verder te lezen en door te klikken.
Een veelheid aan fonts, kleuren en foto’s overprikkelen je lezer, met als gevolg: wegklikken. Voorkom dat door het beeld rustig te houden, niet teveel foto’s te gebruiken en hier en daar zelfs wat witruimte te laten.
Een goed design is cruciaal voor het succes van je nieuwsbrief. Kom je er zelf niet uit? De designers van iBiZZ kunnen ook voor jouw nieuwsbrief een ontwerp maken dat er niet alleen mooi uitziet, maar ook zorgt voor een hogere conversie.
Meer weten? Neem contact met ons op!