- U bevindt zich hier:
- Home
- Ontwikkelingen
- Google Analytics 4: wat is het en wat betekent het voor jouw website?
Google Analytics 4: wat is het en wat betekent het voor jouw website?
Enige tijd geleden is de nieuwe versie van Google Analytics uitgekomen, ook wel Google Analytics 4 (GA4) genoemd. Vanaf 1 juli 2023 gaat GA4 de huidige en daterende Universal Analytics vervangen. Dit duurt nog ruim een jaar, maar toch vertellen wij je alvast alles over deze nieuwe versie van Google Analytics, die met zijn focus op gebruiksgemak en meer geautomatiseerde inzichten straks niet meer weg te denken is uit de wereld van online marketing.
Even een terugblik: wat is Google Analytics precies?
Universal Analytics, binnenkort dus Google Analytics 4, is een tool die jou helpt om de resultaten van jouw website en online marketing in te zien en te analyseren. Je houdt bij via welke kanalen bezoekers op jouw website terechtkomen, welke pagina’s zij bezoeken en welke pagina’s op jouw website de meeste conversies opleveren. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook zien uit welke leeftijdscategorie een bezoeker komt. Dit wordt allemaal gemonitord via de zogeheten property die gekoppeld zit aan het Google Analytics account van jouw website of mobiele applicatie. Universal Analytics zorgt er dus voor dat jij alles te weten komt over het verkeer naar jouw website en hoe je dit kan vergroten en verbeteren.
Waarom Google Analytics 4?
Kortom: Google Analytics 4 zorgt ervoor dat de data over jouw websiteverkeer nog beter vertaald kan worden naar belangrijke inzichten. Daarnaast is er binnen het ontwerp van GA4 gekeken naar de strengere beperkingen rondom privacy. Dit zorgt ervoor dat de data die jij uit jouw website haalt weer volledig zal zijn, zonder gaten in de gegevens, veroorzaakt door beperkingen op privacygevoelige gegevens. Google zal deze gaten kunnen opvullen met een oneindige zee aan gebruikersdata die zij tot hun beschikking hebben.
Universal Analytics vs. Google Analytics 4: de grootste verschillen op een rij
Een nieuwe versie betekent ook nieuwe functies. Google Analytics 4 ziet er dus niet alleen heel anders uit dan Universal Analytics, er zijn ook andere grote verschillen. Hieronder de belangrijkste verschillen op een rij:
- Waar Universal Analytics zich voornamelijk richt op losse sessies en paginaweergaven, doet GA4 dit anders. Deze tool is namelijk volledig gebaseerd op gebeurtenissen, zoals scrolls, transacties en andere stappen in de klantreis van de websitebezoeker.
- GA4 biedt, zoals eerder genoemd, meer vernieuwing op het gebied van privacy dan Universal Analytics. In de toekomst zal het daarmee mogelijk worden om anonieme data te verzamelen, zonder daarbij cookies te gebruiken.
- Bij GA4 is het mogelijk om verschillende datastreams te koppelen, zodat bijvoorbeeld de data van een website gekoppeld kan worden aan de data van een app. Door deze combinatie te maken krijg je nog meer en nog beter inzicht in de behoeften en de gedragingen van jouw doelgroep.
- Op basis van Artificiële Intelligentie belooft Google meer inzichten en voorspellingen te kunnen genereren in GA4. Hierdoor zal GA4 je bijvoorbeeld een seintje kunnen geven wanneer de vraag naar bepaalde producten stijgt of wanneer er meer te ontdekken valt op het gebied van nieuwe doelgroepen.
Wat betekent Google Analytics 4 voor jouw website?
De overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4 betekent dat er meer mogelijkheden komen om jouw website en het verkeer ernaartoe te verbeteren. Goed om te weten is dat de historische data uit jouw Universal Analytics tool niet worden meegenomen wanneer je de overstap maakt naar Google Analytics 4. Echter betekent dit niet dat al deze data verloren is. Wanneer je GA4 namelijk naast je huidige Universal Analytics property, installeert, kan je nog ruim een jaar de data naast elkaar verzamelen. Vanaf 1 juli 2023, wanneer Universal Analytics van het toneel zal verdwijnen, heb je dan nog een jaar aan data om te vergelijken.